魏士毅墓 Wei Shiyi Tomb

2017-07-26

魏士毅墓 Wei Shiyi Tomb

文物时间:1927年3月 
文物位置: 未名湖畔 
文物类别:墓 
Time: March, 1927 
Location: WeiMing Lake edge 
Category: Tomb

 

名人故事

魏士毅,1904年出生于天津的一个普通商人家庭,她自幼聪颖好学。于三月十八日在天安门前举行的反对八国通牒国民大会,抗议日舰炮击大沽口的罪行的游行活动中中弹牺牲,时年22岁。

 

历史渊源

1919年秋,魏士毅以优异的成绩考入了当时天津的严氏女学。年仅15岁的魏士毅在革命形势的感召下,勇敢地走上街头,积极参加反帝爱国斗争。1922年2月6日,美、英等八国和北洋军阀政府在华盛顿签订侵犯中国主权的《九国公约》,激起全国民众的极大愤慨,魏士毅与天津爱国学生一起走上街头宣传演讲,揭露帝国主义的阴谋和北洋政府的卖国行径。

 

1925年11月底,在党的领导下,以北京、天津为中心,掀起了反对奉系军阀的革命斗争。魏士毅满怀爱国热情,勇敢地投入了这场斗争,为表示为国舍己的决心,她毫不犹豫地剪去心爱的秀美长发,寒假回天津还动员妹妹剪去长辫。开学后,她以更大的热情参加各种社会公益活动。由于品行纯良,成绩优异,且才能超众,魏士毅被公推为燕大天津同乡会会长。 1926年3月12日,日本帝国主义为了帮助奉系军阀张作霖镇压国民军,公然出动军舰炮击大沽口,国民军被迫还击。日本借口国民军违反了《辛丑条约》,于16日纠集英、美、法、意、荷、比、西等八国,向北洋政府发出最后通牒,限令中国军队撤出大沽口防务,面对帝国主义的挑衅,中共北方区委决定发动大规模的民众示威游行。3月18日,在李大钊、赵世炎等人的领导下,北京工人、学生、市民5000余人,在天安门前举行反对八国通牒国民大会,抗议日舰炮击大沽口的罪行。魏士毅时值胃病复发,但她不顾同学们的劝阻,毅然参加了游行队伍。她高举校旗,勇敢地走在燕京大学游行队伍的最前头。同学们一边高唱《国民革命歌》,高呼“打倒帝国主义”、“打倒段政府”等口号,一边散发传单,张贴标语,浩浩荡荡的向东四铁狮子胡同(北洋政府所在地)涌去。此时,北洋政府门前站满了荷枪实弹的军警,段祺瑞竟令军警向手无寸铁的请愿队伍开枪,年仅22岁的魏士毅壮烈牺牲。

 

Celebrity story

Wei Shiyi was born in a family of ordinary businessmen in Tianjin in 1904, who was smart and studious from childhood. She dead in 22 years old, when she was attending the anti-Eight Nation Alliance National assembly in front of Tiananmen. She was shot in the parade of protesting the crime that Japan attacked Dagukou.

 

History

She was admitted to Tianjin Yanshi Woman School by excellent grades in the autumn of 1919. In the appeal of revolution, at the age of 15, Wei Shiyi took to the streets bravely, joining in the movements actively. February 6, 1922, the Northern Warlords signed the Nine Nations Treaty, which violated China sovereignty. This aroused great indignation. Wei Shiyi and other patriotic students took to the streets to make speeches to reveal the conspiracy of the empires and the treasonable behavior of Northern government.